Ha Star Warsról van szó, akkor az én személyes kedvenceim a Jedi lovagok, vagyis a Jedi Rend. Ezért is amikor megtudtam, hogy magyarul is megfog jeleni a Jedi Path c. könyv a fellegekben voltam, és alig vártam, hogy megvehessem.

A szukits ugyan sokadjára halasztotta el a megjelenését, de végül csak megjelent kicsiny hazánkban is. Örömmel vettem ezt a könyvet a kezembe annak reményében, hogy sok új információval szolgál majd a Jedikről, szokásaikról és magáról a rendről. Meg is kaptam a várt új adatokat, hiszen tényleg olyanokat tudtam meg, amiket máshol még csak meg sem említettek, pedig olvastam jó pár Star Wars könyvet. (70 db)

Ezzel szemben a jegyzetekben csalódtam. A könyv érdekessége, hogy nem csak rengeteg információt közöl mint egy kézi könyv vagy egy valós holocron, hanem Yoda, Thame Cerulian Qui-Gon Jinn, és egyéb személyek által kommentálva van. Amik nem mindig érték el nálam a várt hatást vagy éppen nem nyerte el a tetszésemet. Az első amit megjegyeznék, Sidious azt mondja a Jedik hierarchia rendszere nem hatékony. Ezzel szemben a Sitheknek is olyan volt a rend felépítése elég sok ideig, egészen Darth Bane-ig. Valamint a mester – tanítvány kapcsolat is alá-fölé rendeltségi viszony, ami hierarchiának számít.

Amin még megdöbbentem az egy szó volt, ami szerintem nem is létezik a magyar szókincsben… mégpedig az „aliasát”. Az alias szót ugyan használjuk, de nem ragozva. Ha ragozva akarjuk használni arra ott vannak a szép magyar kifejezések. Pl.: álnéven, a másik nevén, vagy szólíthatjuk így is… , azaz .

Ott van még az „ironikus” jegyzet is, amikor Obi-Wan arról beszél, hogy a csonkolást nem tudja elképzelni, hogy valaha is használná, pedig mint tudjuk így végez Anakinnal. Na hát én ezt nem találtam humorosnak, pedig mi más okból csinálta volna a készítő…

Pazarlásnak tartottam a sok oldalt, amit áthúztak, csak azért, hogy szimbolizálják Palpatine gonoszságát és ahogy elakarta tüntetni a Jedi Rend összes feljegyzését. Szerintem sokkal jobb megoldás lehetett volna, hogy ha csak pár sort leírnak a kiválasztott próféciájából. Az sokkal jobban kielégítette volna a rajongók kíváncsiságát.

 

 

 

 

Valamint mikor a Jedi kasztokról beszél Ashoka jövőbeli kasztjának a mesterpilóta címet említi. Pedig mint tudjuk nem volt remek pilóta, a Klónok Háborúja animációs sorozatban is elvesztett egy egész rajt, az első bevetése során. Én nem gondolnám, hogy csak azért mert a mestere remek pilóta volt, a tanítvány is az lesz.

Azonban, hogy ne csak a negatívumokról beszéljek, a kepék nagyon szépen kidogozottak, illusztráltak. A Jedi rend, a képességek és a hagyományok soha jobban és részletesebben nem voltak még összeszedve. Hiánypótló volt már ez a könyv. Szóval ha a jegyzeteket kivesszük az összképből, egy egyedi és aprólékos könyvet kapunk. Amire megérte az a rengeteg várakozás, hogy Magyarországon is megjelenjen, még ha díszdoboz nélkül is.

Daniel Wallace: A ​jedi útja, Kolibri, Budapest, 2016, 160 oldal
20190524_081840
Daniel Wallace – A Jedi útja / Fotó: Coruscant Citizen